הלל אליעזר בן איבי יחיעם ישראל בן צביה יוסף איתמר בן אורלי בנימין בן אליזבט הראל דרעי בן אושרת עומר בן טלי לאה בת רונית אוריה וגבריאל בן אפרת רחל וילדיהם עדן בת חנה ניר בן לימור יצחק בן הדסה מסעודה אדיר בן אירית נועם בן עדי מנחם מנדל בן רייזל פערל אור בן עדנה אוריה בת פלילה נועם שי בן מוריה אברהם בן גלית דורון בת סימונה יובל בן קרן ים שלמה בן עליזה אפרת בת תרצה אביתר בן נטלי דניאל בן רבקה ליחי בם עירית נתנאל בן פאני אפיטה בן מירב גיא בן לילי אורי בן שלומית נעה בת נצחונה אופק בן לבנת נהוראי בן אורית אלירן בן מרינה דניאל אפלבוים בן אמה יאיר בן מירה גד משה בן שרה עמית בן יוכי יוכבד שמואל בן סגולה סיגלית אסיאס בן רבקה אביהו בן ענת שחר בן מלכה דיצה בת לאה ישראל יונתן בן נורית עידו בן אילנה דקל בן שרה אמנו תמיר בן ליאת בער בן רחל דביר בן שלומית שלמה בן אפרת נהוראי בן חגית עומרי יחזקאל בן לוטי הלל אליעזר בן איבי יחיעם ישראל בן צביה יוסף איתמר בן אורלי בנימין בן אליזבט הראל דרעי בן אושרת עומר בן טלי לאה בת רונית אוריה וגבריאל בן אפרת רחל וילדיהם עדן בת חנה ניר בן לימור יצחק בן הדסה מסעודה אדיר בן אירית נועם בן עדי מנחם מנדל בן רייזל פערל אור בן עדנה אוריה בת פלילה נועם שי בן מוריה אברהם בן גלית דורון בת סימונה יובל בן קרן ים שלמה בן עליזה אפרת בת תרצה אביתר בן נטלי דניאל בן רבקה ליחי בם עירית נתנאל בן פאני אפיטה בן מירב גיא בן לילי אורי בן שלומית נעה בת נצחונה אופק בן לבנת נהוראי בן אורית אלירן בן מרינה דניאל אפלבוים בן אמה יאיר בן מירה גד משה בן שרה עמית בן יוכי יוכבד שמואל בן סגולה סיגלית אסיאס בן רבקה אביהו בן ענת שחר בן מלכה דיצה בת לאה ישראל יונתן בן נורית עידו בן אילנה דקל בן שרה אמנו תמיר בן ליאת בער בן רחל דביר בן שלומית שלמה בן אפרת נהוראי בן חגית עומרי יחזקאל בן לוטי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
משמעות עונג שבת
זאב גרינוולד
מטרת שמירת השבת
זאב גרינוולד
זמן כניסת שבת
זאב גרינוולד
כבוד ועונג שבת
זאב גרינוולד
הדלקת אור בשבת
זאב גרינוולד
אמונה ושמירת שבת
השאלה-דן
כיצד מתחזקת האמונה על ידי שמירת השבת?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
האמונה בה' מהווה תשתית ויסוד לקיום המצוה של שמירת שבת.
בתחילת פרשת בראשית מובא בהרחבה שה' ברא את העולם 'יש מאין' במשך שישה ימים. גם מובא שם שביום השביעי ה' נח ושבת ממלאכתו.
למותר לציין שה', שאינו חומרי ואין לו דמות גוף, אינו זקוק למנוחה שזקוק לה אדם העמל במלאכתו. מנוחתו של הבורא נושאת אופי שונה לחלוטין. המנוחה מבריאת העולם ויצירתו תורמת מימד נוסף ליצירה עצמה, זוהי מנוחה יוצרת.
חברת בנייה, שסיימה את עבודתה באתר הבנייה, מתנתקת למעשה מתהליך הבנייה. מעתה ואילך עומד הבניין מכוחם של החומרים שניתנו בו בתקופת הבנייה. גם אם החברה תפשוט את הרגל ותעלם, הדבר כלל לא ישפיע על הבנין העומד על תילו.
פני הדברים שונים לחלוטין באשר לבריאת העולם. נוסף על העובדה שהעולם נברא ע"י הבורא בששת ימי בראשית, הוא זקוק לתמיכה בלתי פוסקת של הבורא כדי שימשיך להתקיים. הבורא משדד ללא הרף את מערכות הטבע ומזרים כוחות יצירה מחודשים לעולם בכל שעה ושעה. העולם הוא יצירה קיומית שאינה פוסקת.
מנוחת השבת, מלבד העובדה שהיא מצביעה על כך שהעולם אינו קדמון, אלא נברא בשישה ימים, יוצרת גם את המציאות העכשווית, את המצב שבו העולם נח, כלומר ממשיך להתקיים.
העולם מתקיים בשבת מכוחה של המנוחה שמכתיב לו הבורא. המנוחה היא המצב הנוכחי. זהו מצב סטטי הקיים תודות לבורא החפץ עתה בקיום העולם.
כאשר אנו שומרים שבת אנו מעידים הן על בריאת העולם בששת ימי המעשה והן על המנוחה המיוחדת של יום השבת. אנו מעידים על הבריאה ההתחלתית ועל ההמשך היצירתי בהווה.
כשם ששומר שבת מעיד על ערכים אלו, מחלל השבת מתעלם מהם, וכאילו מכריז שאינו מכיר בבריאת העולם ובקיומו ע"י בורא-עולמים שוכן-מרומים.
מאמר "מנוחה ויצירה" במדור שבת מרחיב את ההסבר.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה